Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Kirjat

Julkaistu 23.09.2014

Verkostojen strategiat. Menesty yhteistyössä

Matti Hakanen, Upi Heinonen, Petri Sipilä 

Verkostotalous on aikamme megatrendejä. Verkostoituminen on kuitenkin käytännössä osoittautunut vaikeaksi. Merkittävä osa kumppanuuksista ja verkostoista toimii huonosti, joten toivottuja hyötyjä ei saada. Tutkimusten mukaan jopa 30–70 % verkostoitumishankkeista epäonnistuu. Kirja kertoo, miten verkostoja ja kumppanuuksia rakentavat yritykset, liiketoimintaverkot ja kumppanuudet voivat hyötyä strategiatyöstä ja parantaa toimintansa tuloksia.

Yhdeksi tärkeimmistä onnistumiseen tai epäonnistumiseen vaikuttavista tekijöistä olemme todenneet verkostoitumiseen liittyvän strategiatyön. Jos verkostosuhteeseen osallistuvat yritykset eivät tiedä, mitä ne tavoittelevatkumppanuudella tai liiketoimintaverkolla, mahdollisuudet onnistua yhteistyössä ovat pienet. Kun kullakin verkostoon liittyvällä organisaatiolla on selkeä strateginen tahtotila (verkostostrategia) verkostosuhteilleen ja verkoston yritykset yhdessä rakentavat itselleen koko verkoston strategian, verkostoitumisesta voidaan alkaa odottaa jo tuloksiakin.

Kirja auttaa lukijaa tällä tiellä ymmärrystä lisäten ja konkreettisia toimintatapoja esitellen. Kirjan tavoitteena on auttaa lukijoita ymmärtämään strategian merkittävä rooli yrityksen verkostoitumiseen liittyvänä osa-alueena ja menestystekijänä. Verkostoitumisen nykyisen painoarvon huomioiden verkostosuhteiden ottaminen mukaan yrityksen strategiatyöhön on välttämätöntä. Toisaalta ilman selkeää yhteistä päämäärää ja yhteisiä toimintaperiaatteita ei millään kumppanuudella tai liiketoimintaverkolla ole mahdollisuutta onnistua. Verkostosuhteet tarvitsevat strategian ja strategiatyötä.

Teoksessa perehdytään muun muassa erilaisiin verkostomuotoihin, yrityksen sisäiseen verkostostrategiaan ja muodostettavan verkoston strategiaan sekä niiden sisältöön ja laatimiseen. Kirjoittajat ovat kokeneita yritystoiminnan asiantuntijoita, kouluttajia ja kehittäjiä, joilla on vankka kokemus verkostojen rakentamisesta ja kehittämisestä. He toimivat myös itse käytännössä verkostoituneesti.

Edita  Yritysjulkaisut  297 sivua  ISBN 978-951-37-4936-1

Kirjan sisällysluettelo (pdf) 

 

Kirja-arviointi:

Mieti mitä tahdot [Päivi Vihma 14.12.2007, Talouselämä]
Matti Hakanen, Upi Heinonen, Petri Sipilä: Verkostojen strategiat. Menesty yhteistyössä. Edita 2007. 297 sivua, 28 euroa.

Ensivaikutelma on huolestuttava. Verkostojen strategiat -kirja alkaa antiikin Kreikasta ja Jeesuksen opetuslapsista. Lähtökohta tuntuu kaukaiselta.

Huoli on aiheeton. Kirjoittajat pääsevät nopeasti asiaan ja selventävät ensimmäiseksi verkostotalouden käsitteitä. Megatrendikäs verkostoituminen on sisällöltään hämärää bisnesjargonia.Tämä kirja tarkastelee verkostoitumista liiketalouden näkökulmasta: mikä merkitys yhteistyöllä on yritysten strategioiden toteuttamisessa. Perusteellinen teksti käy läpi niin verkostomuodot kuin strategiatyön perusteet.

Ydinkysymys on, miksi niin monet yhteistyösuhteet epäonnistuvat. Kirja tarjoaa vastauksen: Yritykset eivät tiedä, mitä ne kumppanuudelta tahtovat. Strategia on hämärä. Jukolan viestiä ei voi voittaa heti ensimmäisellä osuudella, mutta sen voi hävitä, kirjoittajat vertaavat.

Verkostosuhteen voi pilata jo alussa, jos ei ole pohtinut tavoitteita ja strategiaa selviksi.Harva yritys voi enää pärjätä ilman kumppanuuksia, jotka vastaisuudessa vain monimutkaistuvat. Yhä useammin mukana on useita osapuolia, jopa kilpailijoita. Ennen kuin yritys menee mukaan strategiseen verkostoon, sen onkin syytä miettiä verkostostrategia.

Kirja laajentaa verkostojen tutkimisen tuotannollisista toimittajasuhteista pk-yrityksiin ja palvelualoille.Teoria havainnollistuu hyvin yritysesimerkeissä, vaikka etenkin verkostotalouden äidistä Nokiasta olisi kaivannut muutakin kuin pari mainintaa.

Verkostokonsulttien palvelut
Yritysten ja yhteisöjen oman verkostoitumisen tahtotilan kartoittaminen ja täsmentäminen sekä erilaisten verkostojen ja verkkojen liiketoimintastrategian määrittäminen ja kehittäminen ovat Verkostokonsulttien osaamisen ja palveluiden ydinalueita.

Jos haluat selkeyttää yrityksesi tai verkostosi ajatuksia verkostoitumisen tavoitteiden, kehittämisen keinojen tai resurssien suhteen, älä epäröi ottaa yhteyttä SPP Verkostokonsulttien edustajaan. Olemme aina valmiit keskustelemaan kanssasi ja rakentamaan parempaa yhteistyötä yrityksen menestymisen turvaamiseksi.

 

Kirjatilaukset ja yhteydenotot:

Matti Hakanen, p. 0400 676887,
matti.hakanen[at]verkostokonsultit.fi

Upi Heinonen, p. 050 5996669,
upi.heinonen[at]verkostokonsultit.fi

Petri Sipilä, p. 045 6708810,
petri.sipila[at]verkostokonsultit.fi