Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.
VK Blogi

Verkostotoiminnan "kuolemansynnit!

Julkaistu 03.06.2014

Useamman vuosikymmenen kokemukseen perustuen listaan tähän 7 ”kuolemansyntiä”. Ne eivät ole missään tietyssä järjestyksessä, vaan sitä mukaa kuin niitä mieleeni nousee, pistän paperille.

Lue lisää »

"Mistä minä tiedän"?

Julkaistu 03.06.2014

Christer Kihlmanin otsikon niminen kirja tuli mieleeni, kun tuhosin tietokoneeseeni parin viikon aikana kertynyttä liki 500 roskapostia. Infoähkyn lisäksi meitä vaivaa yhä pahemmaksi käyvä infosaaste. Nämä epätoivottavat ilmiöt sitovat paljon energiaa, joka on pois tärkeämmästä.

Kirjailija pohti tietämisensä varmuutta, laajuutta, syvyyttä ja lähteitä – ja tuntui epäilevän lähes kaikkea eikä vähiten omien havaintojensa ja tulkintojensa oikeellisuutta. Mikä on totta ja mikä tarua?

Lue lisää »

Verkoston tuloskorttiaihio

Julkaistu 03.06.2014

Verkostojen keskeisenä päämääränä on useinkin ”yhdessä enemmän”. Toistensa vahvuuksia ja erityisominaisuuksia hyödyntäen koetetaan kohdemarkkinassa saada parempaa jalansijaa, kasvua ja kannattavuutta kuin yksittäin toimittaessa. Sisäisenä päämääränä korostuu monesti osaamisen jakaminen ja yhdessä oppiminen. Edellisestä voidaan johtaa muutamia menestystekijöitä ja mittareita ”tuloskorttiaihioksi”.

Lue lisää »

Verkosto innovoijana

Julkaistu 03.06.2014

”Narulla on hankala työntää” oli usein kuultu sanonta pankkialalla, jossa aikoinaan olin töissä. Vaikka rahaa olisi ruhtinaallisesti, niin se ei pitkälle kanna, ellei ole rahan käytön osaamista. Silloin puhutaan innovatiivisuudesta, yrittäjyydestä ja kaupallistamisesta.

Yksinään innovointia rajoittaa korvien väli. Yksillä ja samoilla harmailla aivosoluilla on uusien tuoreiden näkökulmien ja ideoiden hahmottaminen työlästä – helposti käy kuin vanhalle äänilevylle, neula kulkee samassa urassa.

Lue lisää »

Virtuaalisuus ei riitä

Julkaistu 15.05.2014

Yleisen määritelmän mukaan ” VERKOSTOITUMINEN on prosessi, jossa yhteistyöyritysten tieto, osaaminen ja arvot yhdistetään lisäarvoa synnyttäväksi toiminnaksi”. Jotta syntyneellä lisäarvolla olisi käyttöä ja kysyntää, aikaansaatu kokonaisuus tulisi olla jollakin tapaa innovatiivinen, uutta sisältävä. Pelkkä vanhan uudelleen paketointi ei pitkälle kanna.

Lue lisää »

Yrittäjämieli ja –ominaisuudet tärkeitä myös verkostoissa

Julkaistu 15.05.2014

Verkostojen suuri haaste on saada jokainen jäsen sitoutumaan ja panostamaan parhaat kykynsä ja voimansa verkoston menestyksen takaamiseksi. Helposti käy niin, että näin tekevät vain muutamat – pahimmassa tapauksessa vain verkoston vetäjä. Onkin tärkeää saada verkostossa syntymään vahva yrittämisen henki ja kulttuuri.

Lue lisää »